منافع شخصی و دخالت های فراقانونی؛ موانع اصلی نوسازی و بهسازی مهاباد

و همچنین "محکمه قاضی" و دیگر ابنیه واجد ارزش تاریخی و فرهنگی در این منطقه واقع شده و بطور خلاصه باید گفت بخش اعظم هویت تاریخی فرهنگی شهر مهاباد در این منطقه رقم می خورد. علی رغم اهمیت این منطقه تاریخی، با نگاهی نه چندان عمیق به نقشه مسیرهای دسترسی سطح شهر مشخص می شود که تاکنون تنها سه خیابان جام جم، جمهوری اسلامی و قدس(فرمانداری)، کل قسمت های شمالی و جنوبی شهر را با تمام وسعت و اهمیت و خطرات احتمالی ناشی از حوادث قهریه و...به هم وصل می کند. اما خیابانهای "سیدنظام" و "وفایی" چنین نقشی را ایفا نمی کنند. به همین دلیل در اولین ماههای شروع بکار دوره چهارم شوراهای اسلامی برابر سیاستگذاریهای شکل گرفته اقدام به تعریف چند پروژه ویژه جهت روانسازی و افزایش دسترسیهای شهری بخصوص در هسته مرکزی شهر شد؛کمربندی داشامجید،ادامه خیابان سرداران به موازات خیابان جام جم، اتصال خیابان هواشناسی به بلوار پرستار، طرح افزایش نفوذپذیری وسایل حمل و نقل عمومی در خیابان جمهوری اسلامی که متعاقبا در خیابانهای امام شافعی(مسجد جامع) و آیت اله طالقانی غربی و شرقی اجراخواهد شد، احداث چند پل و روگذر و زیرگذر دکتر شهیری و تعدادی دیگر زیرگذر در دست طراحی، از جمله این سیاستگذاریها می باشد.

 

نقشه شماره 1

هنوز هم باهمه این تفاسیر و در صورت اجرای همه اقدامات ذکر شده ملاحظه می شود که همچنان اتصال شمال و جنوب شهر از خیابان سرباز (چهار راه مولوی) به سمت جنوب شهر توسط خیابان هواشناسی ،خیابان جمهوری اسلامی،خیابان جام جم و خیابانی 16 متری که میدانچه حسن زاده و کوچه خانقاه را به بلوار حسن زاده وصل می کند تامین می شود. لذا لزوم ایجاد حداقل یک دسترسی دیگر برابر ضوابط و مقررات شهرسازی احساس می شود که می بایست در بودجه سنوات آتی بابت تعریض سریع یکی از معابر در نظر گرفته شود. همچنین برابر نقشه های موجود، وسعت نسبتا زیاد محدوده مورد نظر(محله کوچه شاه درویش) که تنها توسط خیابان جمهوری اسلامی و خیابان قدس(فرمانداری) امکان دسترسی مناسب را فراهم می کند مشاور محترم بافت فرسوده کاملا آگاهانه نسبت به بارگذاری مناسب تحت عنوان  محورفرهنگی  عرض معبر را نه تنها بیست متر در نظر گرفته بلکه امکان مداخله دربافت اطراف را از هرطرف حدود بیست متر فراهم نموده است. بدین معنی که لازم است طرح ویژه نوسازی برای این محور تهیه شود.

یکی از مزایای طرح ویژه نوسازی جلوگیری از ساخت و سازهای معمولی که صرفا به منظور ساخت آپارتمانهای مسکونی توسط بسازبفروشها با نگاهی کاملا اقتصادی و بدون لحاظ نمودن دیگر سرانه های الزام آور جهت حداقل های ممکن یک محله می باشد که لازمه آن وجود دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده است که خوشبختانه در سال قبل یکی از اساسی ترین مصوبات شورای محترم اسلامی شهر،تاسیس این دفتر در مهاباد بود که در دیدار با معاونت محترم وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی کشور در تهران در خردادماه سالجاری قول مساعدتهای بسیار خوبی از محل اعتبارات ملی جهت بافتهای فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی اخذ شد.

 

نقشه شماره 2

با توجه به تصاویر ارائه شده،برابرطرح تفصیلی جدید_ که به نظر اکثرکارشناسان ،طرحی بسیار نسنجیده ودارای اشکالاتی فراوان بویژه در خصوص مالکیت ها می باشد_عرض گذر فوق را هشت متری لحاظ نموده و این درحالیست که مشاور طرح تفصیلی برابرضوابط ومقرّرات شهرسازی می بایست طرح بافت فرسوده را که قبل از طرح تفصیلی تهیه شده ارجح می دانست و رعایت می نمود تا باعث این اختلاف نظرها نشود. با این وجود در آخرین جلسه رسمی در خردادماه سالجاری که با حضور نمایندگان محترم دفترفنی استانداری و اداره راه وشهرسازی وشهرداری و اینجانب در فرمانداری مهاباد تشکیل شد نه تنها بر مزایای مطالعات بافت فرسوده صحه گذاشته شد بلکه طبق مصوبه شوراهای محترم اسلامی که باعرض معبر به میزان شانزده متر رضایت داده شده بود      متأسفانه در نامه ای که از طرف فرمانداری محترم به شهرداری محترم ارجاع داده شده درکمال تعجب والبته قابل پیش بینی ،عرض گذر را ده متر اعلام نموده است.

مطابق تصویر ارایه شده،مشاور محترم بافت فرسوده جهت تحقق پذیری سریع تر پروژه محور فرهنگی فوق ،کلیه تعریضها را از جبهه غربی لحاظ نموده است که با اندکی دقت،می توان دریافت با وجود دارا بودن دو پلاک بزرگ(درشت دانه)که یکی مدرسه ودیگری اداره دارایی میباشد مدت زمان بسیار کمتری را جهت تعریض لازم خواهد داشت.

 

نقشه شماره 3

 به هر حال آنچه در این مقوله اهمیت بسیار بالایی دارد وجود معبری با عرض ذکر شده در طرح بافت فرسوده یعنی 20 متر ویا حداقل 16 متری می باشد تا همزمان با تامین دسترسیهای مورد نیاز ساکنین محله مورد نظر ، بتواند در شرایط اضطراری همچون آتشسوزی و زلزله و ... امکان دسترسی سریع و آسان ماشینهای آتش نشانی و آمبولانس را فراهم سازد. شکل غیر مستقیم معبر فوق،کاهش سرعت ماشینها را به دنبال دارد که برابر پیشنهاد مشاور محترم می توان با سنگفرشهای مناسب در کنار کاربریهای جدید فرهنگی و اجتماعی و ... تاکید ویژه بر استفاده عابران پیاده میسر شود.

مطالب ذکر شده صرفا به منظور اطلاع شهروندان گرامی از این موضوع می باشد که متاسفانه در هفت ماه گذشته به صورت مکرر ،برخی افراد سعی داشته اند با تشویش اذهان و انحراف تمرکز بر اصل موضوع که مفصلا نگارش شد برای نیل به مقاصد و منافع صرفا مادی، منافع شخصی را به منافع شهری و عمومی غالب کنند که در این راه با اعمال نفوذ در برخی ادارات و ارگانها تا کنون توانسته اند سنگ اندازیهای بزرگی انجام دهند. اینکه عرض معبری با شرایط ذکر شده کاهش پیدا کند نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه تا چندین دهه، محدوده بزرگ و مهمی از قلب فرهنگی یک شهر را نابود می کند.عددهای 8 و 10 و 16 و 20 بیشتر شبیه مسابقه طناب کشی میباشد که هر طرف سعی میکند به سمت خودش بکشد با این تفاوت که با سرنوشت یک مجتمع زیستی چنین برخوردی را شما قضاوت کنید.

 دکتر کامران علیزاده آذر عضو شورای شهر مهاباد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد است.

/ 0 نظر / 97 بازدید